mandag den 3. december 2012

Ny Blogleg... Byt en lap, lap et tæppe REGLER



Byt en lap og lap et tæppe er mit bud på en ny blogleg.
(kritik,ris, ros og andre forslag modtages gerne)

Jeg tænker på at prøve at starte en lille blogleg, og håber at der er nogen der har lyst til at lege med,
når jeg klipper lapper til mine tæpper, klipper jeg altid et par lapper mere,eller der er en enkelt i overskud og det har givet en hel masse fine bunker med lapper, det kender du måske nok selv ;)

Jeg sad forleden og tænkte det kunne være sjovt at bytte lapperne med hinanden, og derefter sy et tæppe kun af byttet lapper, resultatet vil derfor være en hemmelighed og man bestemmer ikke hele processen selv, så er du kontrol freak så er dette måske en udfordring for dig også..
Der er jo noget udfordring i at kreere ud fra det man har til rådighed.

Regler:
-Du klipper 30(16x16cm) lapper i valgfrie farver, mønstre osv. Meget gerne blandet, og helst ikke alle sammen i ens farvet, der skal selvfølgelig være plads til farveønsker osv... men hvis tæppet skal ende med at blive en overraskelse, er det bedre at lade afsender bestemme farver osv..

-Lapperne SKAL min måle 16x16 cm (fast str, for at gøre bytteriet nemt for alle)
(afhængig af sømrum giver dette en færdig syet firkant på ca 15x15cm)

-Du bytter 5 lapper af gangen (valgfrie, farver, mønster  så længe de måler 16 x 16 cm)
med 6 aftalte bytte makkere, Du bytter altså i alt med 6 andre bloggere.

-Du modtager selv 5 lapper retur fra hver af dine valgte byttemakkere, og dette gøres til du har fået bytte alle 3o lapper du har klippet, og så skulle du gerne sidde med 30 nye lapper som du så skal sætte sammen til en tæppe forside, men bagside, foér osv. vælger du selv, når den tid kommer.
 men til forsiden skal der bruges de 30 byttede lapper. (eller det antal lapper du har byttet dig til)

-Du vælger også selv om du vil lave flere tæpper på denne måde , altså om du vil bytte med flere end 6, så længe du selv har styr på det, når lapperne modtages skal de vises frem på bloggen samt linkes til de 6 byttemakkere.

Når tæppet er syet sammen, skal dette også vises frem på bloggen, sammen med navne på bytte makkere,så alle kan se og følge med i hvilke forskellige tæpper vi alle sammen ender ud med.

Hvad du ellers vælger at gøre med tæppet er selvfølgelig op til dig, denne leg er bare en ekstra lille udfordring til kreativiteten, så hvis du har lyst til at lege med, 
 gør du således:
Gem billedet i toppen af indlægget, og lav et indlæg hvor du søger 6 bytte makkere,
 (lidt ligesom gaveleg)
først til mølle osv, 
og link med billede i din side bar så nye, byttesøgende og nysgerrige kan følge/være med.

Tæppet sys sammen således:
Lapperne lægges så de ligger 5x6, så tæppets udsende bestemmer du ud fra de 30 lapper du har fået byttet dig til.
Alt efter hvor meget du bruger til sømrum kommer hver firkant ca til at måle 15x15cm efter syning, hvilke også giver plads til nogle spændende lapper, så vær endelig kreative med lappe bytteriet :)
eksempel på tæppeforside med 30 forskellige lapper

Tæppet vil ca komme til at måle 75x90cm +/-, sødt til evt. en barnevogn,
Dette gør at tæppet er til at sy på en eftermiddag, så alle kan være med, uden at det bliver en uoverskuelig process.

Opdratering til tæppe str.
efter lidt mail frem og tilbage med nogle deltagere er der lavet lidt om i reglerne mht str. på tæppet. da det jo ikke er alle der lige har baby ;)
Du bestemmer selv hvor mange lapper du ønsker dit tæppe skal laves med, om du vil bruge 30,60 eller flere, så længe du selv har styr på hvem du bytter med og hvor mange byttere du har brugt til hver tæppe.

så det vil sige at det ser sådan her ud
 eks. 30 lapper giver et fint barnevogn tæppe, og er let for begyndere.
hvor imod 120 lapper giver et stor slumre tæppe, hvis du har mod på det, 120lapper kan give et tæppe på 180 x150cm ved at sy 4 baby tæpper sammen.

jeg vil anbefale at hvis man vælger 120 lapper til sit tæppe, at man syr det sammen til fire små tæpper af 30 lapper, som man så syr sammen bagefter, processen er go til nybegyndere og gør det nemmere at styre.
endnu et godt tip, jeg høre tit, hvis du syr baner af lapper sammen, sy da skiftevis fra den ene til den anden ende, altså start i den ende du sluttede med at sy forrige bane fast, så trækker du ikke tæppet skævt ved sammen sygningen. 

30 lapper:  hvor du bytter med 6 andre
60 lapper: du bytter med 12 andre
90 Lapper: du bytter med 18 andre
120 lapper: du bytter med 24 andre

Hvis du sidder med spørgsmål, ide´r, andre gode forslag er jeg åben for dette, for det er bare mit forslag til en blogleg hvor alle kan være med.

I skal være velkommen til at sende billeder af færdige tæpper til mig, så laver jeg et indlæg med link, til jer og billeder af jeres tæpper, så alle kan få lov at se hvor mange forskellige tæpper det ender med.
Håber i er friske på at lege med :)

OBS.....
Husk at linke til DETTE indlæg med reglerne, så alle kan følge med i ændringer osv. det er ok at kopiere reglerne og lægge dem indlæget på din side, men husk at få alle ændringer med.
kan se der er en del forvirring om hvor legen er startet, og hvis ikke alle får de samme regler at gå ud fra, ender det i rod :(
har fået en del mails fra nogen der var lidt kede af at de ikke viste de måtte bytte med fler end 6

Og husk at jeg meget gerne vil ha billede at jeres færdige tæppe så jeg kan lave en indlæg med færdige tæpper og link til jeres kreationer.  

28 kommentarer:

For enden af en blind vej sagde ...

Hej. Jeg synes det er en skøn ide, du har fået dig. Jeg vil gerne være med, men jeg er helt ny her i Blogland, så jeg ved ikke om jeg kan finde nogle at bytte med. Forresten har jeg ikke helt styr på det med at linke til noget.

Knus Tanja.

Karina Viki sagde ...

For fed en ide :)

Jeg vil meget gerne være med :)))

Kh Karina

Bournonville sagde ...

fedt,fedt...Dejligt at i har lyst til at være med :)
Tanja.. jeg skal nok hjælpe dig mht link

FrkTURKIS sagde ...

Sikke et fint og hyggeligt tiltag Sara - jeg kigger lige på det igen i morgen og ser om jeg kan være med :-) /Christine

Unknown sagde ...

Sikke en god ide- men pt. er tiden ikke til det. Men hvis nogle mangler lapper, så skriv endeligt til mig. Jeg har vist en godt stak liggende i de mål! :)

Julehilsner
/Christina

Bournonville sagde ...

Christine og Christina, i er velkommen til at hoppe med på legen, hvis der bliver tid :)

Unknown sagde ...

Sikke en god idé! Jeg vil rigtig gerne være med :-)

Kh Gitte

Marlene sagde ...

Fed ide, jeg vil gerne være med, hvis jeg kan nå det!!

God jul

Marlene

Emilie Fauerskov sagde ...

Hejsa, det var da en sjov leg. Jeg vil rigtig gerne lege med ;-)

Lene sagde ...

jeg er vild med idéen. hvornår skal lapperne være klippet og sendt? jeg kan ikke lige overskue noget før efter jul. melder jeg mig blot ind hos en blogger, hvor jeg synes?

laila sagde ...

Super god ide, jeg er med. jeg har forstået det sådan, at jeg skal finde seks andre at bytte med. Er det korrekt?

Lene sagde ...

Uha hvor det kilder i maven, jeg har lige lavet et indlæg om din super gode idé og håber at der er nogen der vil "lege" med mig. Havde sådan en lyst til at springe på med det samme, da du lagde op til projektet, men der var bare for meget at se til i december. Nu krydser jeg fingre og håber på det bedste.

Bodil (200procent) sagde ...

Jeg har sendt dig en mail :-)

Bodil (200procent) sagde ...

Hov, det var altså ikke dig, jeg har mailet til - undskyld forvirringen! Du får lige lidt ros i stedet - det er en super god og sjov idé med bloglegen, tak for initiativet!

Bodilsens verden sagde ...

Det er en rigtig sjov ide, men kan da måske være lidt svært at finde 6 andre at bytte med - Springer nu nok alligevel ud i det efter eksamen, har en del stofrester der godt kunne blive klippet op til tæpper rundt omkring i landet :)

Bodilsens verden sagde ...

Det er en rigtig sjov ide, men kan da måske være lidt svært at finde 6 andre at bytte med - Springer nu nok alligevel ud i det efter eksamen, har en del stofrester der godt kunne blive klippet op til tæpper rundt omkring i landet :)

Bournonville sagde ...

Jeg vil meget gerne være din byttemakker, hvis du beslutter dig at være med :)

Bodilsens verden sagde ...

Jubii så har jeg en - Besluttede mig for at deltage, kan godt klippe lapper selvom jeg læser til eksamen :)
jeanetbodilsen@gmail.com

Line Jepsen sagde ...

Så er jeg også hoppet med på ideen. Glæder mig til at se hvad det ender med.
Billedet er lånt og linker til dig fra min blog :)

Emilie Fauerskov sagde ...

Hej Sara, vil rigtig gerne lege med. Vil du sende mig en mail på denne adresse haandlavetkarma (at) gmail.com. Så sender jeg nogle lapper ;-) - skulle der være andre, der kigger forbi på din side vil jeg gerne lave et stort tæppe og mangler derfor en del byttemakkere! ;-)

Dottie sagde ...

Super sjov ide!
Jeg hopper også med på legen, og håber der er nogle makkere tilbage til mig ;)

Camilla sagde ...

vil gerne være med er der nogen der mangler en og bytte med?

rebekka sagde ...

jeg vil meget gerne deltage , men er ikke lige sikker på at kunne finde nogle at bytte med ...
men tænker at hvis der er nogle der har lyst kan de/I jo kigger på min blog

Camilla sagde ...

hej Rebekka jeg vil gerne bytte med dig, du kan sende min en mail på c.nordgren.e@gmail.com :D

Belinda sagde ...

Hejsa jeg ville høre om det er forsent at være med? Og evt finde nogle der vil bytte lapper? Jeg er ihvertfald klar, er der nogle der vil bytte lapper med mig?
Kh Belinda
-Belinda.2r@gmail.com

By Nuhr Knitting sagde ...

Hej!!!
Sikke en skøn ide du har fået!!! Jeg vil SÅ gerne være med, men er i tvivl om, om det er for sent og hvordan jeg - som helt grøn blogger - skal finde nogen at bytte med?
Kram Anne Mannemor:)

Liloulil sagde ...

Mangler du stadig nogle at bytte med? Jeg mangler nemlig en masse og har lige startet en ny "runde" Du kan se mere på min blog :)

Bournonville sagde ...

Jeg mangler ikke flere lige nu.. Har endnu ikke fået dyet alle mine lapper færdig endnu.. Så må lige få det færdigt inden..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails